Slavēts Jēzus Kristus!
Dieva žēlastībām bagātu Jauno 2016. gadu!
Jaunais Gads allaž sakrīt ar Ziemassvētku oktāvu, kad 1. janvārī svinam Vissvētākās Jaunavas Marijas – Dievmātes lielos svētkus. Ziemassvētku liturģiskais laiks ir piesātināts, apcerot viena vienīga Dieva otrās Personas, Jēzus Kristus, piedzimšanu Jaunavai Marijai. Mūžīgais Dievs caur Jaunavu Mariju piedzima ierobežotā laikā. Pārdimensionālais ierobežoja sevi, lai īstenotu cilvēces atpestīšanu no grēka varas. Tas bija iespējams Jaunavas Marijas brīvās gribas sacītajam “jā” vārdam. Tādā veidā Jaunava Marija kļuva par Dievmāti pilnā šī titula nozīmē. 1. janvārī, noslēdzot Kristus piedzimšanas lielo svētku oktāvu, veltām nākamo civilo gadu Dievmātes aizbildniecībai. Dievmātes lielie svētki ir obligāti svinami svētki; katram katoļticīgajam šajā dienā ir jāpiedalās Svētajā Misē.
2. janvārī Baznīca svinēs sv. Bazilija un sv. Gregora no Nazianzas, bīskapu un Baznīcas doktoru, piemiņas dienu. Bazilijs piedzima Kapadokijas Cezarejā 330. gadā, un viņš cēlās no kristiešu ģimenes. Ieguvis spīdošu literāro izglītību un, izceļoties ar tikumiem, veltīja sevi vientuļnieka dzīvei, tomēr 370. gadā kļuva par savas dzimtās pilsētas bīskapu. Uzstājās pret ariāņiem, atstāja lielu skaitu darbu, no kuriem pirmajā vietā ierindojams mūku dzīves reglaments, kas joprojām izplatīts starp Austrumu mūkiem. Miris 379. gada 1. janvārī.
Gregors piedzima tāpat 330. gadā pie Nazianzas. Daudz ceļoja zināšanu iegūšanas dēļ. Bija saistīts draudzības saitēm ar Baziliju, kuram pievienojās vientuļnieka dzīvē, tomēr drīzumā kļuva par priesteri, bet pēc tam – par bīskapu. 381. gadā kļuva par Konstantinopoles bīskapu, taču atgriezās Nazianzā sakarā ar nesaskaņām savā Baznīcā. Mira 389. vai 390. gada 25. janvārī. Pateicoties īpašai zināšanu un daiļrunības dāvanai, viņu dēvē par “teologu”.
6. janvārī Baznīca svin Epifānijas (Kunga parādīšanās) lielos svētkus. Tos vēl dēvē par Triju ķēniņu dienu vai Zvaigznes dienu. Šajos svētkos, turpinot izdzīvot Ziemassvētku liturģisko laiku, atceramies notikumu, kad austrumu gudrie, Betlēmes zvaigznes vadīti, ieradās godināt jaunpiedzimušo Ķēniņu. Svētie Raksti nemin ne šo austrumu gudro skaitu, ne vārdus, taču tradicionāli ir pieņemts, ka tie bijuši trīs, jo Svētie Raksti vēstī, ka piedzimušajam Bērnam viņi atnesa trīs veidu dāvanas – zeltu, vīraku un mirres. Šo dāvanu nozīme ir dziļi simboliska: zelts pienākas jaundzimušajam karaļu Karalim, vīraks – mūžīgajam augstajam Priesterim, bet mirres ir Kristus ciešanu un nāves simbols. Baznīca šajā dienā svētī krītu, ar kuru ticīgie ir aicināti apzīmēt savu mājokļu durvis, durvju ailes, rakstot:
20+K+M+B+16 vai 20+C+M+B+16
Diena, kurā veic šo mājas svētīšanas rituālu, ir atstājusi savu iespaidu uz šī ar svētīto krītu rakstītā apzīmējuma traktēšanu. Pieņemts uzskatīt, ka tajā ietvertie burti ir Jēzus Bērnu apmeklējušo austrumu gudro vārdu pirmie burti, resp., Kaspars, Melhiors, Baltazars. Tomēr šie burti ir ņemti no frāzes “Christus mansionem benedicat” jeb “Lai Kristus svētī šo māju”. To mēs lūdzam visam nākamajam gadam, tādēļ arī burtus, kas atdalīti ar mūsu Kunga nāves un augšāmcelšanās simboliem – krustiem, liekam starp divās vienādās daļās atdalītiem gada skaitļa cipariem. Tāpat šajā dienā tradicionāli atceras vēl divus notikumus: Jēzus Kristus kristības un Jēzus pirmo publisko brīnumu, pārvēršot ūdenī vīnā kāzās Galilejas Kānā. Kunga parādīšanās lielie svētki Rīgas metropolijā ir noteikti par obligāti svinamiem svētkiem – katoļticīgajiem šajā dienā obligāti jāpiedalās Svētajā Misē.
Ziemassvētku liturģiskais laiks noslēdzas svētdienā pēc Kunga parādīšanās lielajiem svētkiem, kad Baznīca svin Kunga kristības svētkus. Šogad tātad tas ir 10. janvārī.
11. janvāri iesākas Parastais liturģiskais laiks.
No 18. līdz 25. janvārim notiks Lūgšanu nedēļa par kristiešu vienotību. Šogad mūsu zemē tā būs jo īpaša tādēļ, ka visā Katoliskajā Baznīcā šajā Lūgšanu nedēļā lietotos tekstus sagatavoja darba grupa no Latvijas.
21. janvārī kopā ar Baznīcu svinēsim sv. Agneses, jaunavas un mocekles, piemiņas dienu. Mocekles nāvi piedzīvoja III gs. beigās vai IV gs. sākumā. Pāvests Damass izrotāja viņas kapenes ar viņa paša sacerētu dziedājumu, bet daudzi Baznīcas tēvi, sekojot sv. Ambrozijam, cildināja viņu kā kristīgās jaunavības paraugu.
25. janvārī svinēsim Sv. apustuļa Pāvila atgriešanās svētkus. Pats sv. Pāvils pašrocīgi apraksta savu pārdabisko atgriešanās ceļu no jaunekļa Saula, pie kura kājām sv. Stefana, pirmmocekļa, slepkavas nolika savas drēbes (sal. Apd 7, 58-60), līdz personīgas sastapšanās ar Jēzu Kristu brīdim ceļā uz Damasku (skat. Gal 1, 11-24). Zīmīgi, ka Lūgšanu nedēļa par kristiešu vienotību noslēdzas tieši šajā dienā.
26. janvārī Baznīca svinēs sv. Timoteja un sv. Tita, bīskapu, piemiņas dienu. Timotejs un Tits bija apustuļa Pāvila mācekļi un līdzgaitnieki; viens no viņiem bija Baznīcas priekšstāvis Efezā, otrs – Krētā. Viņiem adresētas Svēto Rakstu kanonā iekļautās vēstules, ko dēvē par pastorālajām, un kas satur daudzus derīgus padomus ganiem un ticīgajiem.
28. janvārī Baznīca svinēs sv. Toma no Akvīnas (ap 1225-1274), priestera un Baznīcas doktora, piemiņas dienu. Dzimis ap 1225. gadu Akvīnā. Atdots audzināšanā Montekasīno klosterī, tur mācījās klostera skolā; mācības turpināja Neapolē. Iestājies Sprediķotāju ordenī, mācījās sv. Alberta Lielā vadībā Parīzē un Ķelnē. Pasniedza filozofiju un teoloģiju un atstāja slavenus darbus šajās disciplīnās. Mira cisterciešu abatijā Fossanovā 1274. gada 7. martā. Viņa piemiņas dienu svin viņa mirstīgo atlieku pārnešanas uz Tulūzu dienā, 1369. gada 28. janvārī. Sv. Tomu no Akvīnas dēvē arī par Doctor angelicus (Eņģeļu doktors) un Doctor communis (Visaptverošais skolotājs). Viņš ir katolisko mācību iestāžu aizbildnis.
Pāvesta Franciska lūgšanu nodomi 2016. gada janvārim.
Vispārējais pāvesta lūgšanu nodoms janvārim ir veltīts starpreliģiju dialogam un mieram: “Lai patiess dialogs starp dažādām reliģijām piederošiem vīriešiem un sievietēm nes miera un taisnīguma augļus.”
Misionārais, evaņģelizācijai veltītais pāvesta lūgšanu nodoms janvārī: “Lai ar Svētā Gara žēlastību, pateicoties dialogam un kristīgajai mīlestībai, tiek pārvarētas šķelšanās starp kristiešiem.”